5. heinäkuuta 2014

Diabetes?

Moi! Aihepostausta taas tulossa! :) tänään käsitellään diabetesta, tai siis omia ajatuksiani sen asian ympärillä ja kokemuksia.

Äidilläni on vakava diabetes ja hänellä oli myös raskaus-ajan diabetes eli minulle on todella suuri riski saada tämä sairaus. Olen lihava, ylipainoinen.. Äidilläni on diabetes = minä olen altis tälle asialle. Diabeteshan on hyvin vakava sairaus ja siihen voi kuolla jos sitä ei hoida oikealla tavalla ja noudata sääntöjä mitä sinä saat.

"Diabeteksessa veren sokeripitoisuus kasvaa liian suureksi. Ravinnossa olevat hiilihydraatit hajoavat glukoosiksi (rypälesokeri) ja kulkeutuvat vereen. Normaalioloissa kun veren glukoosipitoisuus kasvaa, haima erittää insuliinia, joka auttaa siirtämään glukoosia soluihin ja alentamaan veren glukoosipitoisuutta. Kun ihminen sairastaa diabetesta, glukoosia ei siirry verestä solujen käyttöön riittävästi sen vuoksi, ettei keho tuota tarpeeksi insuliinia tai insuliinin vaikutus on heikentynyt. Koholla oleva verensokeri voi pitkällä aikavälillä vahingoittaa monia kehon kudoksia, kuten silmiä, munuaisia, sydäntä ja verenkiertoa." - http://fi.wikipedia.org/

Minua oikeasti pelottaa saada tämä sairaus, sillä olen tosi huono noudattaan juuri ja samaa ruokavaliota koko ajan.. Olen hyvin vaihteleva ihminen sen asian suhteen. Muutenkin pelkään lääkäreitä ja neuloja joten se olisi todella huono asia minulle. Olen opiskellut lähihoitajaksi ja olemme lukeneet diabeteksesta todella paljon ja se mitä olemme oppineet koulussa on todella pelottavaa. Joten tämä on yksi suuri syy miksi haluan paremman elämän itselleni. Onko minulla yhtään lukijaa siellä jolla on diabetes? :) tai lukijaa jolla on tuttu jolla on diabetes? Kertokaa toki kokemuksianne, haluan kuulla!


 Diabetekseen kuuluu tottakai oireita, esim haavojen hidas parantuminen, korkea verenpaine, masennus, munuaissairaus, näköhäiriöt, virtsaamisvaivat ja väsymys. Oireita on paljon muitakin, mutta tuossa on osa niistä. Eli ei mitään kivoja oireita.. Mutta ensi postauksessa positiivisimmissa merkeissä :)

<3 : Neoniperhonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muistathan kommentoida kiltisti, kiitos :)